AUTOMOBIL F.N. HERSTAL
Producător: Fabrique Nationale d`Armes, Herstal - Belgia
Texte: Bogdan COCONOIU, Oana ILIE
Foto: George NICA
AUTOMOBILUL F.N. HERSTAL Muzeul de Istorie a Romaniei deține unul dintre cele mai vechi automobile existente în România: F.N. Herstal, fabricat în anul 1900, în Belgia. Automobilul, produs la Fabrique Nationale d`Armes de Guerre, poartă seria de fabricatie 40 și a fost primul vehicul înmatriculat în București, la începutul secolului trecut, purtând numărul 1B. Proprietarul F.N.-ului a fost Bassil Gheorghe Assan (1880-1918), fiul industriașului care a construit în 1853, la București, prima moară acționată de un motor cu aburi (expusă acum la Muzeul Tehnic „Dimitrie Leonida”). Automobilul are o caroserie de tip faeton cu două locuri. Propulsia este asigurată de un motor bicilindric dispus transversal, în față. Motorul este pus în funcțiune prin acționarea unei manivele care, introdusă printre spițele roții stânga față, se cuplează la arborele cotit. Aprinderea se realizează prin scânteie electrică furnizată de două magnetouri de joasă tensiune. Un rezervor de gazolină este plasat sub bancheta pasagerilor, combustibilul ajungând printr-o conductă într-un «amestecător» (precursorul carburatorului). Tot sub banchetă se află rezervorul de apă, răcirea fiind asigurată de un radiator de tip serpentină. Din păcate, carcasa metalică de protecție a acestuia nu mai există. Frâna de serviciu, cu bandă, acționează prin intermediul unei pedale asupra unui tambur fixat central, pe arborele de transmisie. Simultan, se realizează și decuplarea motorului de transmisie prin deplasarea curelei de pe tamburul fix pe tamburul liber. Frâna de mână acționează pe cei doi tamburi ai punții spate. Transmisia are două trepte de viteză și funcționează prin intermediul a două curele de fricțiune încrucișate. Ambreiajul este de tipul progresiv cu bandă, schimbarea vitezelor făcându-se prin deplasarea unui levier plasat pe coloana de direcție (tr. I/stânga, tr. a II-a/dreapta). De la arborele de transmisie, cuplul este transmis prin intermediul a două lanțuri, soluție folosită la automobilele F.N. până în anul 1906, când s-a trecut la producția sub licența firmei Rochet-Schneider. Ambele punți sunt rigide, suspensia fiind asigurată de arcuri longitudinale cu foi. Acționarea direcției se face prin intermediul unui lanț și două leviere de direcție. Accelerația este acționată manual printr-o rozetă de pe coloana de direcție și un sistem de scripeți. Pentru a putea circula noaptea, automobilul este dotat cu două felinare cu petrol. Roțile sunt prevăzute cu bandaje de cauciuc. În legătură cu acest automobil există și o istorioară cu iz anecdotic: pentru că prinţul George Valentin Bibescu dorea ca automobilul lui să fie primul înmatriculat, dar vehiculul lui Assan primise deja nr. 1, Prefectura Capitalei a găsit o soluţie de… compromis, înregistrând mașina prinţului cu numărul 0. Chiar daca majoritatea mărcilor belgiene de automobile sunt asociate trecutului, pionieratul acestora în domeniu este incontestabil. F.N. Herstal este un automobil extrem de rar astăzi, lipsind din cea mai mare colecție de automobile belgiene, deținută de Muzeul Auto World din Bruxelles. Uzina Herstal a fost distrusă în două rânduri, în ambele Războaie Mondiale, însă a contribuit substanțial la ceea ce astăzi istoricii numesc «Epoca de aur a automobilului belgian».
FABRIQUE NATIONALE D’ARMES DE GUERRE Uzina din Herstal (în vecinătatea orașului Liege), aflată în activitate și astăzi, este specializată în producția de armament însă a produs, în prima jumătate a secolului trecut, biciclete și diferite modele de vehicule: automobile (1899 – 1935), motociclete (1902 – 1965), camioane (1930 – 1966) și troleibuze (1932 – 1955). Producția de automobile a început în Belgia în perioada de pionierat a acestei ramuri industriale. Primul automobil belgian a fost produs în 1894 de un atelier din Malines și a purtat marca Vincke. „Vârsta de aur” a industriei de automobile belgiene a fost perioada 1900 – 1914, companii precum Minerva, F.N., Imperia, Pipe sau Miesse producând automobile de o excelentă calitate. Începutul anilor ‘30 a fost marcat de semnificative progrese tehnologice ale altor țări, în timp ce industria belgiană, puternic lovită de criză, făcea din ce în ce mai greu față concurenței externe. Se înregistrează o tranziție graduală dinspre producția propriilor modele spre asamblarea sub licență. Fabrique Nationale d’Armes de Guerre (F.N.) din orașul Herstal este, de mai bine de un secol, un producător tradițional de armament. Istoria F.N. începe în 1889, când producătorii de armament din regiunea Liege s-au asociat în vederea onorării unei comenzi a guvernului belgian (150 000 de puști licență Mauser). Opt ani mai târziu, prestigiul firmei crește prin cooptarea americanului John Moses Browning, unul din cei mai novatori proiectanți de arme din lume. Dorind să-și diversifice producția, F.N. a produs biciclete, motociclete și chiar automobile. Primul prototip de automobil a fost finalizat în anul 1899 și, după numeroase teste, producția a demarat în 1899 cu o serie de 100 exemplare. Prima maşină construită la FN Herstal a fost realizată de un italian, De Cosmo, stabilit în Liège. Era un vehicul cu trei locuri, echipat cu motor în doi cilindri şi curea de transmisie cu lanţuri. Dacă producţia de automobile s-a oprit în 1937, cea de motociclete a continuat până în 1960, având pe acest segment de piaţă numeroase premiere. Primul model de motocicletă a fost produs în 1902, având curea de transmisie şi capacitatea de 133 cm³. Urmează o premieră mondială, în 1905, prima motocicletă în patru cilindri. Cu trecerea timpului, firma se axează pe proiectarea şi construirea de modele sport, având la ora actuală 81 de recorduri mondiale la clasele 350, 500, 750 şi 1000 cm³. Totodată, este unul dintre producătorii cunoscuţi de motociclete militare. În plus, a fost un important producător de camioane (1930 – 1966) şi de vehicule militare (1945 – 1980). Fabrique Nationales a produs, de asemenea, şi un vehicul hibrid cu trei roţi, numit „Tri-car” (~ 1935-1940), compus dintr-o motocicletă şi o cameră de transport care formau un întreg, ca un van, pentru ca în anii `60 să construiască un triciclu pliabil destinat trupelor aeropurtate, folosit aproape exclusiv de paraşutiştii belgieni. Cu toate acestea, FN Herstal rămâne cunoscută drept cel mai important producător de armament de calibru mic. În prezent Groupe Herstal SA operează prin intermediul a două filiale Fabrique Nationale Herstal – unde sunt produse arme albe, puşti, sisteme de alarmă (în general armament destinat armatei) şi Browning Arms Company – unde sunt produse puşti şi pistoale sportive.